DE TRIP: Het begin

Donderdag 31 mei

Vandaag is de dag. De officiële start van onze roadtrip door de Balkan. Het plan is om 6 maanden door te brengen in onze camper maar de tijd zal uitwijzen hoe lang wij, en onze portemonnee, het uithouden. De opdracht van vandaag is duidelijk: inpakken en wegwezen. Helaas hebben we gisteren een kleine tegenslag gehad. Ons complete 12V systeem werkt niet meer. Iets dat toch wel erg essentieel is wanneer je van plan bent met je camper te vertrekken voor 6 maanden. Rogier zet een ritje in naar de lokale camperboer maar die heeft helaas geen tijd om ons te helpen. Eind juli, dan zijn we aan de beurt. Met enige verloren moed (en tijd) gaan we zelf aan de slag met de accu en wonder boven wonder krijgen we alles weer aan de praat. Eén ding wordt snel duidelijk; dit inpakken gaat veel langer duren dan vooraf gedacht. We buffelen de hele dag door en om 22:30 zijn we klaar voor vertrek. Veel later dan gedacht maar standvast als we zijn willen we persé vandaag nog vertrekken. Met het besluit dat we blijven rijden zolang we ons fit voelen, gaan we op pad. Dat fitte gevoel blijft helaas niet lang en daarom zoeken we een camperplaats in de buurt van Keulen. Aangekomen op een rustige parkeerplaats achter een zwembad maken we ons klaar voor een goede nachtrust.

Vrijdag 1 juni

We worden wakker van een enorme onweers- en regenbui. Het perfecte moment moment om te checken of onze lekkage verholpen is. Ja! Wat een geluk! Na een ontbijtje en het wegtrekken van het slechte weer zetten we de reis in richting Maria Alm. Op naar Bart & Claudia! Rond 18:15 komen we aan op de plek waar we afgelopen winter gewerkt hebben. Mocht je ooit nog op zoek zijn naar een goed pension, gerund door fantastische mensen, in een leuk skigebied, met een accommodatie tegenover de lift? Ga naar Bart en Claudia! Meer info kun je vinden op www.sonnberglodge.nl
De reden dat we eerst naar Maria Alm gaan is om Bart, Aukje (bestie) en vriend Stephan aan te moedigen tijdens de Hochkönigman (check hier Nynke haar verslag van vorig jaar).

Zaterdag 2 juni – woensdag 6 juni

We genieten in Maria Alm van de Hochkönigman, gezelligheid met vrienden, lekker weer, een mountainbike tochtje naar de Triefen en de laatste nachten in een echt huis. Woensdagochtend is de dag om weer te vertrekken. Op naar Bled! Helaas gooit onze koelkast roet in het eten. We zijn enorm enthousiast over onze nieuwe Dometic compressor koelkast maar vandaag krijgen we enkel foutmelding na foutmelding. Na contact met Dometic blijkt onze ventilator kapot te zijn door een fout in de omvormer die we bij de koelkast gekocht hebben. Het probleem is bekend bij Dometic, we kunnen de omvormer er tussenuit halen en de koelkast dan zonder problemen in onze camper gebruiken. Enige puntje is wel dat we een nieuwe ventilator nodig hebben en dat geen enkele servicepartner deze op voorraad heeft. Na enig rondbellen vinden we gelukkig een enorm behulpzame servicepartner in Mittersill. Campingtechnik Steiner aan Sportweg 8. Hij kan de ventilator met spoed voor ons bestellen en zal deze dan vrijdag of zaterdag binnenkrijgen. We willen wederom onze dag van vertrek niet wijzigen en pakken daarom onze spullen en gaan op weg naar Panorama Camp in Zell am See.

Donderdag 7 juni – zaterdag 9 juni

Zell am See is bekend terrein voor ons maar niet in de zomer. Daarom besluiten we op donderdag lekker te gaan wandelen in de omgeving. Vrijdagochtend krijgen we het verlossende telefoontje dat onze ventilator geleverd is. We kunnen ’s avonds om 18:00 langskomen in Mittersill en na het loshalen van de koelkast kan de nieuwe ventilator geïnstalleerd worden. Top service! Zaterdagochtend pakken we onze spullen en begint de reis naar Bled. Daar vertellen we je later meer over!

De kampeerplaatsen

Camperplaats in de buurt van Keulen

Adres: 16 Am Schulbusch
42799 Leichlingen (Rheinland)
Duitsland
Voorzieningen: Geen
Ondergrond: Beton
Bereikbaarheid: Goed. Google maps weet de correcte locatie te geven en zodra je Leichlingen bereikt is het makkelijk te vinden door de camperbordjes te volgen.
Grootte plaats: Klein, normale parkeerplaats. Campinggedrag is verboden.
Netheid: Prima. Geen voorzieningen maar ook geen rotzooi.
Prijs: Gratis
Algehele beoordeling: 8. Prima camperplaats om te overnachten.

PanoramaCamp Zell am See

Adres: 198 Seeuferstraße
5700 Erlberg
Oostenrijk
Voorzieningen: Water, Stroom, Toilet, Douche, Was-/droogvoorzieningen, Lozen afvalwater, Lozen cassettetoilet
Ondergrond: Gras met stenen in de grond (zorg voor goede haringen)
Bereikbaarheid: Goed, makkelijk te vinden met navigatie, goed aangegeven
Grootte plaats: Normaal
Netheid: Nette voorzieningen zonder schade, schoon sanitair. Terrein is netjes bijgehouden.
Prijs: €18,-/€27,50
Algehele beoordeling: 9. Erg nette camping. Niet al te groot, vriendelijke eigenaren en erg netjes en schoon. Loopafstand vanaf het meer van Zell am See met een ligweide en de mogelijkheid om te zwemmen.